اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۷ آذر ۲۶, سه‌شنبه

ماجرای نامه‌ی دانشگاه تهران



با پیگیری های به عمل آمده توسط یکی از دانشجویان دانشگاه تهران، به نظر می رسد ماجرای نامه دانشگاه تهران به طور کامل به قرار زیر بوده است. در صورتی که بخشی از ماجرا دقیقاً با واقعیت انطباق ندارد پیشاپیش عذرخواهی نموده و آماده تصحیح جزئیات داستان خواهیم بود.

ظاهراً ماجرا از این قرار است:

ابتدا در اوایل مهرماه، کمیته بررسی مقالات بین المللی دانشگاه تهران تصویب می کند که سه نشریه Proceeding of IEEE ، Tetrahedron Letters و Applied Mathematics and Computation فاقد اعتبار علمی هستند. استدلال های مطرح شده در آن جلسه دقیقاً معلوم نیستند، اما به طور قطع استدلال های کامل و جامعی نبوده اند. به دنبال این مصوبه، در مهرماه امسال نامه ای (به شماره 664755، که همین نامه منتشر شده در بلاگ است و بعداً با شماره 150362 ثبت می شود)، توسط دکتر دهقان، مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه تهران، صادر شده است و در آن سه ژورنال فوق به عنوان ژورنالهای فاقد اعتبار معرفی می شوند.

ظاهراً این نامه بلافاصله پس از صدور (و قبل از اینکه منتشر شود) مورد اعتراض معاونت پژوهشی پردیس علوم و همچنین پردیس فنی دانشگاه تهران قرار می گیرد. به همین دلیل، دانشگاه از این دو پردیس تقاضا می کند نامه را منتشر نکنند تا موضوع مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

به فاصله چند هفته، موضوع مجددا در کمیته بررسی مقالات بین المللی دانشگاه تهران بررسی می شود و با استفاده از نظرات پردیس علوم و فنی، به این جمع بندی می رسند کهProceeding of IEEE و Tetrahedron Letters را نمی توان جزء نشریات فاقد اعتبار علمی به حساب آورد. بنابراین، نامه جدیدی (به شماره 185069 /141) صادر می شود و این موضوع در نیمه دوم آبان ماه به اطلاع عموم می رسد.

ظاهراً در آذر ماه، معاون پژوهشی پردیس علوم تغییر می کند، و معاون جدید، به علت آنکه از ماجرا اطلاعی نداشته است، نامه اولیه (صادر شده در مهرماه) را، با توجه به آنکه به قبلاً ابلاغ نشده بوده، از طریق ایمیل اطلاع رسانی می کند. این در حالی است که با توجه به دستور معاونت پژوهشی دانشگاه مبنی بر عدم اطلاع رسانی این نامه، کار نادرستی انجام شده که البته سهوی بوده است. ناگفته پیداست که عملاً حتی با وجود اطلاع رسانی این نامه، نمی توان آن را به عنوان یک دستورالعمل جدید در نظر گرفت، چرا که مصوبه جدیدتری نسبت به آن وجود دارد.

به این ترتیب، در حال حاضر دانشگاه تهران دو ژورنال مورد بحث را دارای اعتبار می داند.





با تشکر از فردی که این مطالب را برای این بلاگ تهیه کرده است.