اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۷ آذر ۲۸, پنجشنبه

پدر علم هوش مصنوعی نوین!

یکی از دانشجویان این مطلب را از خبرگزاری قدس برایم فرستاده است. این "پدر" بسیار چوان مرا یاد دختر نوجوانی انداخت که در آشپزحانه انرژی هسته ای کشف کرده بود، تا شما را بیاد چه بیاندازد؟

«پدر علم هوش مصنوعي نوين» در گفتگو با قدس:

نخستين روبات انسان نماي سخنگوي ايراني بزودي رونمايي مي شود

* تكتم بهاردوست

در حوالي امروز: روبات انسان نماي سخنگو توسط مخترع جوان كشورمان ساخته شد.

سرپرست مركز تحقيقات فناوري پيشرفته پارسه به خبرنگار ما گفت: تحقيقات بر روي فناوريهاي فوق پيشرفته دنيا توسط مركز تحقيقات فناوريهاي پيشرفته پارسه وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي انجام مي شود. اين مركز در زمينه هاي مختلفي چون روباتيك، هوافضا، هوش مصنوعي و... فعاليت مي كند.

مهندس مسعود مولوي اظهار داشت: من در اين مؤسسه براي اولين بار در دنيا در زمينه جديدي از هوش مصنوعي به نام الگوريتمهاي سه بعدي هوش مصنوعي فعاليت كرده ام.
وي ادامه داد: اين سيستم روي هواپيماهاي بدون سرنشين و هواپيماهاي ملخ دار كه هواپيماهايي بدون صدا هستند نيز نصب شده است.

وي گفت: با كمك اين الگوريتمهاي سه بعدي هوش مصنوعي طراحي مي شود.
وي اظهار داشت: اين هواپيماها بدون نياز به خلبان خود را كنترل مي كنند و هر كاري كه يك خلبان نسبت به اتفاقها و موقعيتهاي مختلف انجام مي دهد را اعمال مي نمايد.

مهندس مولوي افزود: پروژه تحقيقاتي پارسه با همكاري ارگانهاي دولتي و خصوصي پيرامون طراحي و ساخت نوع جديدي از روباتهاي هوشمند انسان نما فعاليت مي كند كه اين روبات 160 سانتي متر قد دارد.

وي افزود: اين روبات انسان نما مي تواند دستهايش را 34 درجه، سرش را با 30 درجه بالا و پايين كند و كمر اين روبات نيز 45 درجه انعطاف دارد.

وي اظهار داشت: اين روبات مانند انسان تصميم گيري و صحبت مي كند آن هم به زبان محاوره اي.
وي ادامه داد: اين روبات قدرت يادگيري دارد و مي توان در كارهاي روزانه از آن بهره برد. حتي خلق آثار جديد و... از ديگر ويژگيهاي اين روبات است.

وي اضافه كرد: مايكروسافت مبلغي افزون بر 200 ميليون دلار براي خريد اين روبات به ما پيشنهاد داده است.

وي با اشاره به اينكه روبات در دو ماه آينده رونمايي مي شود، گفت: اين پروژه از سال 1380 آغاز و در سال جاري به پايان رسيده است و هم اكنون براي پيشرفت در اين زمينه فعاليتهاي گسترده اي در حال انجام است.

مهندس مولوي يادآور شد: «هوش مصنوعي پارسه» با هدف نصب بر روي تمامي سامانه هاي الكترونيكي و راديويي بخصوص روبات انسان نماي در دست طراحي متخصصان روباتيك اين مركز طراحي و اجرا شده است.

وي ادامه داد: سامانه «هوش مصنوعي پارسه» طرح برگزيده وزارت علوم كشور فرانسه در سال2007 بوده و مدال طلاي ويژه تحقيقات كشور فرانسه و مدال برنز نمايشگاه اختراعات مالزي 2007 را از آن خود كرده است. همچنين طرح برگزيده شركت مايكروسافت در زمينه رايانه مي باشد.

وي اضافه كرد: به دعوت رسمي مايكروسافت اين طرح در نخستين دوره از مسابقات جام جهاني كامپيوتر كه تحت حمايت اين شركت و سازمان مالكيتهاي فكري ملل متحد برگزار مي شود پذيرفته شده است.

مولوي گفت: متأسفانه مسؤولان كشور زماني كه اين سيستم را ارائه كردم اول پرسيدند چند سال دارم و چون سن و سالم كم بود رسماً نتوانستند قضيه را قبول كنند، اين در حالي بود كه استادان تمام دانشگاهها سطح علمي من را تأييد كردند.

وي ادامه داد: در آن زمان با مكاتبات و ملاقاتهايي كه با دكتر لطفي زاده استاد دانشگاه كاليفرنيا و پدر علم منطق فازي داشتم اين سامانه توسط ايشان و دانشگاه معتبر كاليفرنيا بررسي شد و از سوي اين دانشگاه نامه اي به سازمان وايپو (wipo) نوشته شد و مورد تأييد قرار گرفت.

وي اضافه كرد: من از سوي «وايپو» به عنوان پدر علم هوش مصنوعي نوين در دنيا معرفي شدم
مولوي در خصوص مشكلات مخترعات جوان ايراني به خبرنگار ما گفت: متأسفانه در ايران نمايشگاه و مسابقات مربوط به نخبگان جوان كمتر برگزار مي شود و جا دارد مسؤولان كشور به مشكلات جوانان نخبه توجه ويژه اي داشته باشند.

وي در پايان در خصوص ديگر برنامه هاي در دست اقدامش به خبرنگار ما گفت: طي مذاكرات صورت گرفته با يك شركت كره اي پروژه اي تحت عنوان «تلويزيون سخنگو» براي نخستين بار در جهان در حال بررسي است.