اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۷ شهریور ۲۹, جمعه

گفت‌وگوی من با نماینده‌ی IDOSI در ایران راجع به مجله‌ی WASJ

بررسی اولیه‌ی مجله‌ی WASJ موجب عکس‌العمل آقای عبدالغفار عبادی که خود را نماینده‌ی رسمی ناشر این مجله (IDOSI) معرفی نموده‌‌اند گردید. چون این بحث‌ها در پایین بخش نظرات پست خیلی قبل آمده است شاید کم‌تر خوانده شود. فکر کردم اگر به‌عنوان پست مستقلی باشد، خوانندگان بیش‌تری از آن مطلع می‌شوند و ما را در درجه‌بندی این مجله کمک می‌نمایند.

ضمنا خوبست در مورد معیارهایی که یک مجله را «کم‌ارزش‌» می‌کند نیز بحث شود. به نظر ما یک مجله‌ی کم‌ارزش همه‌ی این ویژگی‌ها را دارد:

  • پول خوبی برای چاپ مقالات دریافتی درخواست می‌کند،
  • هیات تحریره‌ی معروفی ندارد،
  • درصد پذیرس آن بسیار بالاست،
  • زمان پاسخ به ارسال مقالات کوتاه است،
  • داوری‌ها بسیار کوتاه و فاقد بررسی علمی و تخصصی است،
  • داوری معمولاً توسط خود اعضای هیات تحریریه انجام می‌شود،
  • معمولاً مجله عمومی است، یعنی در هر زمنیه‌ای مقاله می‌پذیرد،
  • ناشر آن معروف نیست، و
  • اکثر نویسندگان آن از کشورهای عرب زبان، ایران، ترکیه، چین و ... هستند.

ذکر این نکته‌ هم ضروری است که این بلاگ به هیچ جای رسمی‌ای وابسته‌ نیست و ما در این‌جا فقط نظر علمی خود را بیان می‌کنیم. روشن است که کمیته‌های ممیزه‌ی و ارتقای دانشگاه‌ها بر اساس این اطلاعات خود تصمیم می‌گیرند که به این مجله و مجلات مورد بحث دیگر چه امتیازی بدهند و این بحث‌ها کمک می‌کند تا همکاران دانشگاهی تصمیم بگیرند نتایج پژوهش‌های خود را به این مجلات بفرستند یا خیر.

این‌که این مجله در فهرست مجلات کم‌ارزش باقی بماند یا خیر پس از بررسی و اظهار نظر دیگر دوستان و همکاران مشخص خواهد شد.
ضمنا کاش این بحث‌های روشن‌گر در مورد دیگر مجلات اعلام شده هم صورت گیرد. من به‌نوبه‌ی خود از آقای عبادی تشکر می‌کنم.

نظر آقای عبادی پس از اعلام کم ارزش بودن این مجله از سوی این سایت‌:
با سلام
مطالب نوشته شده درباره مجله WASJ را که حضرتعالی تهیه کرده بودید خواندم و باعث تاسف اینجانب شد.

چرا اجازه می دهید که افراد غیر متخصص هر حرفی را در خصوص مجلات علمی و ساختار های ان بزبان اورند. آیا نظرات ارائه شده از سوی افراد ارای صلاحیت است و یا اینکه شما با چند ملاک ساده که خود آن را تهیه کرده اید آن را قضاوت می کنند. من بعنوان یکی از طرفداران تولید علم در کشور برای تک تک موارد اشکالی شما پاسخ دارم:
1- حضرتعالی سایت مجله WASJ را فاقد کمیته علمی خواندید در حالیکه اگر شما به سایت مراجعه کنید در حال ارتقا می باشد و سایت جدید در حدود 1 ماه آینده آماده می شود. مگر افرادیکه در این مجله مقاله چاپ می کردند این حرف شما را تایید می کنند.
2- شما گفتید که مجله IF ندارد. خوانندگان عزیز مجله از 2006 شروع به چاپ نموده و بر اساس قوانین ISI بعد از گذشت 2 سال IF برای مجله محاسبه می شود. یعنی برای 2008 و زمان اعلان مقدار واقعی ان آخر 2008 و ابتدای 2009 است . بنابر این طبیعی است که فعلا IF ندارد. آقای دکتر چرا اذهان را منحرف می کنید. اگر اطلاعات شما ناقص است حتما با یک کارشناس مشورت کنید. جدیدا ISI web of knowledge شروع به Citation این مجله بصورت
World Appl sci J نموده است. این به معنای داشتن IF است.

3- شما ادعا می کنید چرا نویسندگان از ایران – ترکیه و کشور های عربی هستند. آقای دکتر این طبیعی است که کشور های همسایه مقالات زیادی را ارسال دارند و از آنجائیکه این مجله هنو ز IF نگرفته است و در لیست JCR نیست مخاطبان بین المللی زیادی ندارد ولی این عیب علمی محسوب نمی شود. باید در نظر بگیرید که این ژورنال در سال سوم چاپ است.

4- در سایت شما بارها عنوان می شود مجلات پولی. از شما که یک شخصیت علمی هستید تعجب می کنم. بتازگی در کشور خودمان بسیاری از مجلات وجه دریافت می کنند. علت هم دارد. نشریات جدید بخاطر نداشتن اسپانسر مجبورند هزینه داوری ها و چاپ و نیز ارسال را بعد ازتایید از نویسنده درخواست کنند. آیا این خلاف مباحث علمی است؟ چرا ذهن ها را اینگونه منحرف می کنید. آقای دکتر بسیاری از مجلات آمریکایی و اروپایی که مبالغ بسیار بیشتری را درخواست می کنند.

5- قرار گرفتن این مجله در سایت ISI بخاطر رعایت استاندارد ها ی علمی ان است ولی شما از این مسئله تعجب کردید. من متعجب هستم چرا شما اینگونه شتابزده مجلات را بی ارزش می خوانید. مجلاتی که افراد زیادی شب و روز برای اخذ IF و افزایش کیفیت آن تلاش می کنند. خود شما جز ایراد گرفتن های شخصی و تحریک برخی افراد چه اقدامات مثبتی انجام داده اید. در دانشگاه شما که ادعای بسیاری دارد چند مجله ISI ثبت شده است. من بعنوان نماینده رسمی IDOSI publication در ایران آماده هرگونه مناظره با شخص شما و تیم شما در خصوص مباحث مطرح شده ام و استدعا دارو که نام مجلات را از سایت حذف نمایید که این حرکتی زشت و غیر علمی است .

در پایان از خداوند متعال توفیق روز افزون مقام معظم رهبری و تمام خدمتگذاران صدیق را در گسترش و تولید علم خواهان و خواستارم.

عبدالغفار عبادی
نماینه رسمی انتشارات در ایران

پاسخ من:

حناب آقای عبادی،
خوشحالم که به حمایت از یکی از این مجلات برخواستید. چون به نظر می‌آید فرد با اطلاعی هستید، لطفاً در مورد مجله‌ی WASJ
اطلاعات زیر را مرحمت کنید، شاید نظر من و همکاران برگردد:
۱- میزان حق‌التحریر هر مقاله در این مجله چقدر است؟
۲- متوسط زمان پاسخ به یک ارسال چند ماه است؟
۳- به‌طور متوسط بر اساس نظر چند داور برای هر مقاله‌ی ارسالی تصمیم گیری می‌شود؟
۴- نرخ پذیرش مقالات در این مجله‌ جقدر است؟

علت این پرسش ها اینست که این اطلاعات را از طریق سایت مجله نتوانستیم به دست آوریم.

با تشکر


ضمنا از این که مجله‌ی WASJ
بالاخره فهرست ادیتورهایش را منتشر کرد خوشحالم:
http://www.idosi.org/wasj/wasjboard.htm
و از این که در لیست ۵ نفر از همکاران ایران هستند در تعجبم. من چون این همکاران را نمی‌شناسم و گوگل هم نتوانست راهنمایی کند که این همکاران در چه دانشگاه‌هایی مشغولند و سابقه‌ی پژوهشی‌شان چیست، ممنون می‌شوم سمت‌های این همکاران و محل کارشان را نیز بیان فرمایید.

قطعا اعتبار هیات تحریره به اعتبار مجله خیلی کمک میکند.

پاسخ آقای عبادی:

جناب آقای دکتر قدسی
با سلام
احتراما ضمن تقدیر از پاسخ جنابعالی . 4 سوال مطرح شده نشان دهنده عجله حضرتعالی در خصوص محکوم نمودن مجله حاضر و یا در اینده سایر مجلات است و علت این گونه حرکات از سوی شما و همکاران برای من پوشیده است. آیا شما و تیم شما مرجع دارای صلاحیت جهت هتک حرمت علمی مجلات هستید . آین مجله دارای چندین کمیته علمی است که شما می توانید با مراجعه به سایت جدید زورنال( حدود 1 ماه آینده ) از آن مطلع شوید . در ضمن Managing editor جناب آقای Zeeshan هستند که می توانند تمام اطلاعات را به شما بدهند. http://www.idosi.org/contact.htm و یا idosi@idosi.org

2- آیا شما باید تمام دانشمندان ایرانی را بشناسید. در صورت نیازمی توانیدمشخصات تک تک آنها را از آقای Zeeshan درخواست کنید .
3- میزان حق التحریر بین 150-300 دلار است که البته در بسیاری موارد بنا بر درخواست نوسندگان که دانشجی دکترا بوده و یا قادر یه پرداخت نمی باشند به آنها تخفیف داده و یا وجهی دریافت نمی گردد . چنانچه ما بتوانیم اشتراک مجله را در چند دانشگاه ایران و سایر کشور ها بگیریم این هزینه کاملا حذف خواهد شد . بنابراین ملاحظه می فرمایید که این مجله پولی بنا بر برداشت شما نمی باشد.

3- سیاست جدید مجله در معرفی 2 داور توسط نویسنده است و نیز مقاله توسط داور سوم بین المللی ارزیابی و توسط داور چهارم ویراستاری می شود. سیاست مجله در حفظ مقالات با کیفیت و تقویت انها جهت چاپ است. البته اگر مجله ما مقالات منعددی از کشورهای اروپایی و آمریکایی داشته باشدکه فعلا اندک است مطمئن باشید که چاپ مقالات نویسندگان ایرانی محدود خواهد شد.

4 – پروسه داوری شبیه بسیاری از مجلات معتبراست. جناب آقای دکتر چرا فکرمی کنید مجله ای که 6 ماه مقاله را بی جهت نگه می دارد مجله با ارزش و مجلاتی که این پروسه را سریعتر انجام می دهند فاقد ارزش اند. شما بعنوان یک داور در چه مدتی یک مقاله را داوری می کنید؟ مدت زمان داوری حداکثر 3 ماه است و به نویسنده Acceptance letter and invoice ویا Rejection letterداده می شود و پس از پرداخت مقاله وارد Waiting list می گردد.

5- جناب آقای دکتر هر مقاله ای در این ژورنال چاپ نمی شوند. البته کیفیت این ژورنال را با مجلات تاپ آمریکایی و اروپایی مقایسه نفرمایید. فقط همین قدر که ما بعد از 3 سال در حال گرفتن IF هستیم که این نشان دهنده citation خوب مقالات است. جناب آقایدکتر در بهترین مجلات با ضرایب تاثیر بالا نیز مقالاتی با استاندارد پایین چاپ می شوند. مطمئنا همکاری حضرتعالی و دوستان اندیشمند شما در کمیته علمی این ژورنال و مجموعه IDOSI می تواند در پیشرفت روز افزون این مجموعه و تولید علم در کشور کمک نماید. نرخ پذیرش در حدود50 درصد است و مقالات با کیفیت پایین رد می شوند. با توجه به مسئه سرقت علمی cover letter و نیز Copyright form نیز از نویسنده درخواست می گردد.

6- جناب آقای دکتر ما جدیدا فعالیت جدیدی را در این سایت آغاز کرده ایم و این آمادگی را داریم تا مجلات جدیدی را برای مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها راه اندازی نموده و با رعایت موازین به نمایه های معتبر نیز دست یابیم. امیدوارم پاسخ های ارائه شده سلیقه مشکل پسند شما را تطمیع نموده باشد. در پایان دوباره متذکر می شوم که 4 سوال مطرح شده در بالا ملاک های خوب ولی کافی برای اعتبار و یا عدم اعتبار یک مجله نیستند. بیاییم بجای پاک کردن صورت مسئله به تقویت علمی مجلات کمک کنیم.

با تشکر عبادی

آخرین پاسخ من:

آقای عبادی،‌قرار نیست ما تمام دانشمندان ایرانی را بشناسیم. راجع به یک مجله صحبت می‌کنیم که شما مدعی نمایندگی رسمی آن هستید. خوب خیلی طبیعی است که ما علاقمند باشیم بدانیم که ۵ همکار ایرانی عضو هیات تحریریه چه کسانی هستند، در کدام دانشگاه مشغولند و رکورد پژوهشی اشان چیست. شما چرا از دادن این اطلاعات امتناع می‌فرمایید؟


... و تهدید آقای عبادی!
در پاسخ به نظری در این‌جا
جناب آقای فرشید
با سلام
لطفا اظهار نظرات شخصی خود را که بسیار خطرناک و منحرف کننده می باشد در این سایت قرار ندهید . من بزودی از این سایت به مقامات قضایی و علمی کشور شکایت می کنم زیرا احساس می کنم جز تخریب شخصیت علمی افراد و برخی مجلات اقدام مثبت دیگری انجام نمی دهد.

با تشکر عبادی

بقیه‌ در بخش نظرات خواهد آمد.