اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۷ شهریور ۲۶, سه‌شنبه

کپی کتاب و نرم افزار

با سلام
در ارائه آقای دکتر بازرگان صحبتی کوتاه در مورد کپی کتاب و نرم افزار توسط اساتید و دانشجویان شده و البته خود ایشان هم با توجه به گرانی بعضی نرم افزارها نظر صریحی در این مورد ندارند.

برای خود من این مساله کپی رایت یکی از مسائل تفکر برانگیز و جنجالی بوده و دوست دارم با بقیه هم در میان بگذارم.
اولا به نظر من کپی رایت بیشتر یک مساله اقتصادی و مادیست تا یک مساله اخلاقی و معنوی. بعضی از متفکرین اصلا چیزی به اسم مالکیت معنوی را به رسمیت نمیشناسند و خیلی از افراد هم (مثل خود بنده) کپی رایت را در بعضی مواقع ابزاری در درست قدرتمندان برای فشار به ضعیفان میدانند..

بدترین حالت قضیه اینست که مالکین کالاها (کتاب یا نرم افزار یا ....( قیمتی برای کالای خود میگذارند که در توانایی اقشار ضعیف نیست و به این شکل باعث عقب ماندگی آنها میشوند. قیمت فعلی کتاب و فیلم و نرم افزار در بازارهای جهانی برای درآمدی در سطح مردم ما همین حالت را دارد. حتی که هزینه 160 دلاری هم برای خیلیها حتی اساتید دانشگاه در ایران زیاد است.

اگر به قضیه صرفا به شکل اقتصادی نگاه کنیم آنوقت مساله متفاوت است. اولا داشتن حق کپی برای محصولات داخلی و نداشتن آن برای خیلی محصولات خارجی معنا پیدا میکند و ثانیا کل قضیه خلاصه میشود به تلاشی برای بهینه سازی نفع شخصی. همه پرسشها هم به این گونه طرح خواهند شد که "آیا حق کپی فلان محصول را بپردازیم یا نه| که جواب آن با ارزیابی سود و زیان قضیه داده خواهد شد.

این البته دلیلی بر نفی کلی قضیه نیست. به هر حال حضور در جامعه جهانی مستلزم تن دادن به قواعد بازیست و دولتمردان ما باید تلاششان را در این قضیه بکنند. مثلا شنیدم چین و مایکروسافت بر سر عرضه قانونی مایکروسافت ویندوز به صورت خیلی ارزان توافق کرده اند.


در آخر یک سوال از همکاران عزیز دارم. در صورتی که شما کتابی را به عنوان منبع انتخاب کرده اید و آنها را هم به صورت کپی در اختیار دانشجویانتان قرار نداده اید مساله دسترسی دانشجویان به کتاب را چگونه حل کرده اید؟
من در یک مورد با نویسنده کتاب صحبت کردم و فایل پی دی اف کتاب را به شرط اینکه روی وب نگذارم و دانشجویان هم کپی نکنند گرفتم.