اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۷ مهر ۵, جمعه

انجام اقداماتی که نتیجه واقعی دارند


من نگرانم که ما داریم از اهداف اصلی این وبلاگ دور میشویم و میترسم قبل از اینکه یک سری کارهای عملی برای بهبود اوضاع علمی کشور انجام دهیم، خسته شویم و هر کدام به دنبال کار خودمان برویم. به نظر من تا کنون به اندازه کافی بحث کرده ایم که بتوانیم کارهای زیر را انجام دهیم:

1- تشکیل کمیته ای برای تدوین قوانین جدید برای ارتقای هیات علمی دانشگاهها. این قوانین نباید فقط به شمارش مقالات، دانشجویان فارغ التحصیل شده و غیره بپردازند، بلکه باید معیارهای کیفی در آن لحاظ شوند. از کارهای این کمیته، بستن سوراخ دعاهایی است که مثلا موجب تشویق پارتی بازی، دور زدن سیستم و ایجاد بوروکراسی زائد بشود.

2- تشکیل کمیته ای که با مسوولان وزارت علوم، روسای دانشگاهها و دانشکده ها تماس بگیرد و هم آنها را در جریان کارهای کمیته بالا قرار دهد و هم نسبت به آموزش فرهنگ درست علمی در دانشگاهها اقدام کند. این کمیته باید برای تدوین قوانین توبیخی مناسب، چه برای دانشجویان، چه برای اساتید فعالیت کند. یک مکانیزمی باید در نظر بگیریم که جلوی مسامحه روسای دانشکده و دانشگاه را بگیرد (همیشه کار بسیار سختی است که یکی از "خودمان" را توبیخ کنیم)

3- تشکیل کمیته ای که به ایجاد یک دوره آموزشی کوتاه برای دانشجویان بپردازد. این دوره میتواند هم به مسایل اخلاقی بپردازد، هم به مسایلی مانند روش تحقیق، روش ارائه، تنظیم وقت دانشجو و دیگر مسایلی که کمک کند دانشجویان بتوانند تحقیق با کیفیت انجام دهند.

4- کمیته چهارم در پست زیر در حال شکل گیری است (بررسی کیفیت مجله ها). این کار، کار مفیدی است ولی به نظر من به اندازه موارد بالا اساسی و بنیادی نیست (در یک مجله بی کیفیت را میبندیم، یکی دیگه باز میشود)

(با تشکر از یادآوری دکتر شمس فرد)
5- راهکارهایی برای جلوگیری از تقلب در کنفرانسهای داخلی (مثلا یکی دو نفر از اعضای کمیته مسوولیت راه اندازی وب سایتهایی برای اتوماتیک کردن پروسه دریافت، داوری و تصمیم گیری درباره مقالات میشوند. لطفا به نظر آخر علی در پست 15 سپتامبر مراجعه کنید که در آن دو برنامه open sourceبرای مدیریت کنفرانس معرفی شده). همچنین اضافه کردن تمهیداتی مانند فرستادن ایمیل به همه نویسندگان مقاله در زمان ارسال و دیگر اقدامات مشابه توسط این کمیته تدوین میشود.

بنابراین، خواهشی که من از همه دارم این است که اولا این لیست من را اصلاح کنید (در قسمت نظرات) و ثانیا در تشکیل این کمیته ها و انجام کارهایی که عملا ما را به اهدافمان نزدیکتر میکند یاری دهید.