اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۹ شهریور ۵, جمعه

نظر ديگري در مورد فيلتر شدن اين سايت

استادان ارجمند، همکاران گرامی، دانشجویان عزیز

بنده نیز به نوبه‎ی خود از اقدام بی خردانه فیلترینگ این وبلاگ که توسط جمعی از بهترین اساتید کشور راه اندازی شده بود، ابراز تأسف و دوری می‎کنم و برای دستور دهندگان و عاملین آن بصیرت و منطق بیش از پیش آرزو می‎نمایم.

حقیقت بر همه دوستان روشن است که ابن وبلاگ با قصد و نیت ارایه نشانه‎های بی اخلاقی در جامعه علمی کشور که متأسفانه روز به روز نیز بیشتر شاهد آن هستیم، راه اندازی شد. کارنامه‎ی فعالیت نه چندان طولانی این وبلاگ که با هدف پاسداری از آبرو و جایگاه دانش و دانشمندان ایران که همیشه جزء بهترین‎ها در سطح دنیا بوده‎اند، بسیار درخشان است:

  • گردهمآیی برخی از بهترین‎های علمی کشور در داخل و خارج
  • ایجاد حساسیت و اطلاع رسانی برای پرهیز از افتادن ناآگاهانه در این دام
  • آشنایی با فرایند داوری و انتشار علمی
  • به اشتراک گذاردن تجارب و دانش پژوهشگران مختلف در این زمینه
  • آشنایی با انواع تقلب، سرقت ادبی و عدم رعایت حقوق مولفین
  • شناسایی نشریات کم اعتبار و بی اعتبار

و موارد دیگر

همگی از دستاوردهای ارزشمند این مدت فعالیت گروهی بوده است.

ولی با این اتفاق بر نویسندگان و خوانندگان متعهد این وبلاگ مشخص شد که راه درست است. (مثلی معروف است که می گوید اگر در راه هدفی بزرگ، مانعی ندیدی شاید که راه بیراهه است!)

لذا پیشنهاد بنده این است که همه نویسندگان و گردانندگان این وبلاگ با تلاشی دو برابر، بلکه چند برابر در پیگیری اهداف اولیه و بالابردن آگاهی در جامعه علمی کشور بکوشند و در عمل بی‎طرفی، عدم غرض‎ورزی، عدم سیاسی‎کاری و صداقت و انصاف این وبلاگ را اثبات و به نمایش بگذارند.

پیشنهاد همکار ارجمند آقای دکتر نقشینه نیز هر چند می‎تواند مفید باشد، ولی به تجربه ثابت شده است که چون معمولاً تصمیم‎‎ها خارج از چهارچوب قانون و سلیقه‎‎ای است، متاسفانه آنچه به جایی نرسد فریاد است! اتفاقاً به نظر من و بر طبق مثل معروف، این وبلاگ چوب را برداشته است و به همین دلیل است که ... پا به فرار گذاشته است. البته نه برای تنبیه که برای تنبه!

تجربه این مدت گذشته نشان داده که متاسفانه تعداد قابل ملاحظه ای از موارد آشکار شده از دستبرد علمی مربوط به کسانی است که مسئول یا مدیر هستند و بی راه نباشد که بگوییم فعالیت این وبلاگ اعتبار و درستی گفتار و کردار این گروه را به خطر انداخته است.

امیدواریم که این وبلاگ با جدیت به کارش ادامه دهد، این فیلترینگ مانعی نیست و تجربه نشان داده است راه حل های حذفی و از این نوع مانع انتشار اندیشه و حقیقت نخواهد شد. به امید روزی که تجارب این وبلاگ و اطلاعات آن در بخش ویژه‎ی «اخلاق و روش پژوهش» در سایت وزارت علوم و سایت تک تک موسسات آموزش عالی و دانشگاه‎ها انتشار و گسترش یابد.

با آرزوی پیروزی و بهروزی

سعید همایونی
استادیار گروه مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک،
پردیس دانشکده ‎های فنی، دانشگاه تهران