اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۷ بهمن ۱۷, پنجشنبه

غیبت در جلسه امتحان

بنام خداوند هستی و هم راستی- آقای رامین این نظر را روی پست "سیستم جهشی و چکشی" گذاشته است که هیچ ربطی به آن ندارد. چند نفر از دوستان هم جواب داده اند.

Ramin said...

سلام
ببخشيد سؤالي ذهن مرا مشغول كرده است.
اگر دانش‌جويي روز امتحان فراموش كند كه بر سر جلسه حاظر شود و سپس از استاد خواهش كند كه استاد هر‌گونه مايل است از دانش‌جو امتحان به‌عمل آورد آيا اين كار تقلب محسوب مي‌شود؟
آيا واقعاً دانش‌جو خاطي است و بايد مجازات شود؟
واقعاً و انصافاً دانش‌جو روز امتحان را اشتباه كرده است.
لطفاً زود جواب بدهيد.
February 3, 2009 9:01 PM

از همه خوانندگان محترم درخواست می شود اگر سئوالی دارند که پاسخ ]ن را از همه می خواهند و خودشان امکان پست کردن ندارند آن را به یکی از دوستان حامی یا موسسین ایمیل کنند تا اگر تشحیص دادند برای عموم مفید است آن را به صورت یک پست جدید مطرح کنند. اما در مورد غیبت در جلسه امتحان پایانی چند نکته را یادآوری می کنم:
1- درصد نمره امتحان پایانی همیشه بیش از 50 نیست. از این رو ممکن است دانشچو با غیبت در آن امتحان کمتر از 50 درصد نمره را صفر بگیرد ولی از بقیه مواد امتحان مثل میان ترم (ها)، تمرین ها و پروژه نمره کافی برای قبولی در کل درس بگیرد.
2- در قوانین آموزشی تصریح شده است که غیبت در جلسه امتحان به منزله نمره صفر در آن درس است. ولی هیچ ماده ای از این مقررات استاد را موظف به برگزاری امتحان نکرده است. از این مشکلات در آیین نامه کهنه آموزشی دانشگاه ها زیاد است و نمیدانم چرا این دستگاه عریض و طویل وزارت هیچگاه به اصلاح آن اقدام نمی کند. آیا همکارانی که در معاونت آموزشی وزارت به خدمتگزاری مشغولند در دوران تدریس خود این معضلات را ندیده اند؟
3- استاد در هر صورت میتواند به دانشجو در صورت غیبت در امتحان نمره قبولی بدهد حتی اگر درصد امتحان غیبت شده بیش از 50 باشد . مثلا ممکن است به جهتی مثل حاضر جوابی در کلاس، حل تمرین خاصی با ابتکار ارزنده، و یا انجام پروژه عالی به دانشجو امتیاز هائی علاوه بر صد در صد نمره داده باشد.
4- در پاسخ آقای رامین باید بگویم که متاسفانه اگر دانشگاه بخواهد از مقررات فعلی عدول نکند نمره ایشان صفر است. البته من تشویق به نادیده گرفتن مقررات نمی کنم ومعتقدم عمل به قانون ضعیف بهتر است. ولی مسئولین دانشگاه وظائف دیگری نیز دارند از جمله انعکاس مشکلات به تصمیم گیران و قانون گزاران و ارائه پیشنهاد حلال مشکل و پافشاری برای اصلاح بدون ترس از چکش
5- یکی از مواردی که مقررات صعیف و کهنه آموزشی اصلا بحثی از آن به میان نیاورده است آن است که به حذف پزشکی معروف شده است. تنها موردی که در آیین نامه مجوز حذف درس پس از غیبت در امتحان می دهد تبطره 2 ماده 11 است که فثط از موجه بودن غیبت به تشخیص دانشگاه صحبت می کند. اما ببینید چه بازار تقلبی در بین دانشجویان و چند پزشکنما در مورد صدور گواهی های مشکوک و مجوزهای استراحت با عدم امکان حضور در حلسه امتحان وجود دارد. یادم می آید چند سال پیش که بنا بر مسئولیتم آماری از این مجوز ها تهیه کردم حدود 30 در صد آن ها توسط خانم دکتری در سر کوچه دانشکده صادر شده بود و بیماری همه دانشجویان مسمومیت بود!