اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۷ آبان ۲۳, پنجشنبه

مفالات و نشریات بی ارزش

به نام خدا
انتشار مقاله در نشریات بی ارزش می تواند دلایل متعددی داشته باشد که الزاماً معادل با متقلب بودن نیست و همانگونه که همکاران محترم نیز به آن اشاره کرده اند، در بیشتر موارد، ناشی از بی اطلاعی محققین و نیز جدی گرفته نشدن تحقیقات و انتشارات است. برخی از دلایل عبارتند از:
تمایل به انتشار سریع مقاله در یک نشریه: این موضوع خود دلایل متعددی دارد که یکی از آنها دفاع از رساله دکتری و نیاز به مقاله ژورنال است. دلیل دیگر، بی صبری در انتشار نتایج تحقیقاتی می باشد. نیز می توان به تسریع در تغییر وضعیت یا ارتقا اعضای هیات علمی اشاره نمود.
عدم اطلاع از راه حل های صحیح برای انتشار سریع نتایج: در زمینه مهندسی برق و کامپیوتر (و احتمالا سایر رشته ها) نشریات معتبر متعددی وجود دارند که راه حل های ساده ای برای انتشار سریع نتایج ارائه می کنند. نشریاتی که توسط IEEE منتشر می شوند و در مجموعه نشریات Letters قرار می گیرند. همچنین، امکان انتشار Short Paper (یا معادل آن) در بسیاری از نشریات دیگر. پروسه داوری و اعلام نتیجه در این شرایط حدود 3 یا 4 ماه به طول می انجامد. با این حال، داوری با دقت بیشتری انجام می شود و طول مقاله کم است.
گسترش تحقیقات دانشجوئی و عدم آگاهی لازم: اگرچه گسترش تحقیقات دانشجوئی امری بسیار مبارک و قابل ستایش است، اما، اگر این فعالیت با آگاهی کافی از اهمیت پژوهش و اهمیت و حساسیت انتشارات همراه نباشد، می تواند نتایج دردناکی به همراه داشته باشد.
انتشار مقاله بدون صرف وقت کافی
واضح است که لیست فوق کامل نیست و امیدوارم با توضیحات همکاران محترم کامل شود.
ارائه راه حل برای برخورد با مواردی از این دست باید به صورت چند بعدی باشد: قانون گذاری، آموزش و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب از ابعاد اصلی در برخورد با این مسائل می باشد.