اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۷ آبان ۱۹, یکشنبه

ماجرای تعلیق پروفسور هوانگ

پروفسور هوانگ وو سوک (Hwang Woo-Suk) معروف به پروفسور هوانگ، یک دانشمند اهل کره جنوبی بود که پژوهش های بسیار مهمی در زمینه سلول های بنیادی در کارنامه خود داشت، و موفق به شبیه سازی گاو (برای پنجمین بار در جهان) و سگ (برای نخستین بار در جهان) هم شده بود. با این حال، بیشتر شهرت وی به خاطر چاپ دو مقاله در نشریه ساینس درباره ایجاد سلولهای بنیادی جنینی از طریق شبیه سازی بود. به خاطر این پژوهشها پروفسور هوانگ به یکی از پیشگامان پژوهش در زمینه سلولهای بنیادی تبدیل شده بود و طبیعتاً دولت کره جنوبی حمایت های مالی و حقوقی ویژه ای برای وی در نظر گرفته بود. تا اینکه...


در سال 2005، بعضی از همکاران هوانگ به خاطر تردید در رعایت اخلاق زیستی در کارهای وی، از گروه او کناره گیری کردند. در فاصله اندکی، به دنبال تحقیقاتی که درباره کارهای علمی وی در اواخر سال 2005 توسط دانشگاه وی صورت گرفت، دانشگاه اعلام کرد رده های سلولی مورد استفاده توسط هوانگ تقلبی بوده اند! در همین هنگام تحقیقاتی درباره وی آغاز شد. به فاصله اندکی، در ژانویه 2006 دانشگاه ملی سئول رسماً به نشریه ساینس اعلام کرد که هر دو مقاله هوانگ در این نشریه تقلبی بوده اند. بعدا معلوم شد هوانگ علاوه بر استفاده از سلولهایی غیر از آنچه ادعا کرده بود، برخی تصاویر را هم با استفاده از فتوشاپ دستکاری کرده بوده است. در همین هنگام، خانم «پارک» که مشاور رییس جمهور کره جنوبی بود استعفا داد، زیرا هوانگ، برای بهره مندی از حمایت دولت، اسم او را هم در یکی از دو مقاله تقلبی به عنوان یکی از مولفین قرار داده بود!


در فوریه 2006 عضویت هوانگ و شش همکار وی در هیات علمی دانشگاه به حالت تعلیق درآمد. فردای همان روز، دولت کره نشان های علمی ای را که به وی اعطا کرده بود از او پس گرفت.


در سال 2007، جایزه نوبل پزشکی به خاطر پژوهش روی سلولهای بنیادی جنینی به سه دانشمند از اروپا و امریکا اعطا شد.


گزارش بی‌بی‌سی‌


با تشکر از سید امیر مرعشی برای تهیه‌ی این مطلب.