اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

ه‍.ش. ۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

تقلب در امتحانات و کمیته انضباطی

دبیر شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بیشترین آمار پرونده های کمیته های انضباطی دانشجویان به تقلب در امتحان اختصاص دارد گفت: در صورت اثبات تخلف، درج نمره 25 صدم یا محرومیت از تحصیل برای دانشجو در نظر گرفته می شود.

حسین شمسیان در گفتگو با خبرنگار مهر، وضعیت انضباطی دانشگاههای کشور را مطلوب دانست و گفت: در حال حاضر با وجود نزدیک به 4 میلیون دانشجو، تعداد پرونده های انضباطی دانشجویان بسیار ناچیز است و این امر نشان می دهد که کار فرهنگی در دانشگاهها به نحو مطلوبی شده است.

وی با اشاره به بیشترین موارد مراجعه به کمیته های انضباطی اظهار داشت: می توان گفت تخلفاتی که در حوزه های امتحانی انجام می شود و به نوعی ما آنها را تقلب می دانیم، بالاترین آمار پرونده های کمیته های انضباطی را به خود اختصاص داده است. دبیر شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: البته با پیشگیری و تغییر روش در برگزاری آزمونها در سالهای اخیر در این مورد نیز با سراشیبی مواجه هستیم.

وی درباره نحوه برخورد کمیته های انضباطی با دانشجویانی که در امتحان تخلف کرده اند به مهر گفت: اگر اثبات شود که تخلفی در امتحان صورت گرفته است، دانشجو در درسی که در آن تقلب کرده نمره 25 صدم می گیرد دانشجو راه گریزی از آن ندارد و این نمره هرگز از پرونده اش حذف نمی شود. شمسیان اظهار داشت: همچنین اگر دانشجویی سابقه چنین تخلفاتی داشته باشد، مسئولین دانشگاه می توانند از یک تا دو ترم محرومیت از تحصیل را برای دانشجو درنظر بگیرند.

منبع "خبرگزاری مهر"

پی نوشت: این مصاحبه و خبر مانند خیلی از اخبار دیگر هیچ نکته قابل توجه و جدیدی ندارد و شرح همان روشی است که سال هاست برای مقابله با تقلب دانشجویان وجود دارد و در عمل نیز کارایی چندانی ندارد و ناچیز بودن تعداد این موارد هم دلیل دیگری غیر از کار فرهنگی دارد.

امروزه در دانشگاه های ایران تنها تقلب هایی ارزش گزارش به کمیته انضباطی را دارند که مدرک قاطعی برای آنها موجود باشد و عملا این مدرک قاطع تنها نوت تقلب است و سایر تقلب ها مانند صحبت و مشاهده برگه دیگران و یا تعویض برگه ها و استفاده از موبایل و حتی استفاده از کتاب اکثر مواقع به عنوان تقلب قابل ثبت و اثبات نیستند و حتی در صورت وجود مدرک قاطع هم به دلایلی مانند جلوگیری از عواقب سنگین برای دانشجو و اتلاف وقت برای مکاتبات طولانی با کمیته انضباطی، بسیاری موارد با اغماض روبرو می شود.

در مقابل برخورد کاراتری که توسط بسیاری اساتید با تقلب صورت می گیرد این است که اگر در زمان امتحان یا هنگام تصحیح اوراق متوجه تقلب دانشجویان شدند به جای وارد شدن به پروسه پیچیده کمیته انضباطی، برگه فرد متقلب را به گونه ای تصحیح می کنند که فرد متقلب نتواند نمره قبولی کسب کند. شاید خیلی از استادان، و نیز دانشجویانی که کارشان به کمیته انضباطی کشیده شده، عرف مدارس وزارت آموزش و پرورش در برخورد با تقلب را بیشتر بپسندند. جایی که معلم برگه دانش آموز متقلب را پاره و او را از جلسه امتحان اخراج می کرد و دیگر نیاز به طی پروسه ای نبود که بیشتر به دادرسی قتل عمد شبیه است.

به نظر بنده بهتر است در درون هر گروه آموزشی هیاتی برای رسیدگی به تقلب وجود داشته باشد که در آن تنها شهادت شفاهی مراقبان و استادان در مورد تقلب کفایت کند و دانشجوی متقلب نیز تنها از آن درس نمره مردودی کسب کند و این امر در سوابق وی نیز درج نگردد و اما در صورت تکرار تقلب برای سه مرتبه یا تخلفات مهم تر مانند اخلال در نظم امتحان آنگاه پرونده در کمیته انضباطی دانشگاه بررسی شود.