اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

شراکت در دزدی، بدون هر گونه آگاهی!

عجب ماجرایی شده این تب تحصیل در مقاطع تکمیلی، به ویژه در مقطع دکتر. فکر می کردم وقتی دوران رنج آور دکترا را(خواستید یک بار شرح رنجهایی را که مطمئنم هیچیک باور نخواهید کرد، برای تان خواهم گفت) به پایان رساندم، دیگر آزاد شده ام، اما انگار تازه اول راه است. همه مسائل و مشکلات مرتبط با آموزش و پژوهش در دانشگاه یک طرف، دزد شدن ناخواسته طرف دیگر.
مسأله این است که عده ای از دانشجویان سابق (و بعضاً حتی غیر سایق ما)، که تمایل به ورود به مقطع دکتری را دارند، اقدام به ارسال مقالاتی با نام ما (فکر می کنند ما کسی هستیم، یا فکر می کنند در خارج هم برای قبولی یک مقاله با نام صاحب اثر کار دارند نه خود اثر، البته با وجود افزایش روزافزون ژورنالهای درپیتی، بعید نیست چنین نیزشده باشد، چون تجربه به کرات نشان داده که ایرانیها، الکی بذل و بخشش نمی کنند) کرده یا خواهند کرد.
حال سئوال این است که، اگر بنده پس از چاپ مقاله ای دزدی با نامم (خوشبختانه تاکنون این امر رخ نداده)، متوجه شوم که این اتفاق رخ داده، باید چکار کنم؟ این تازه مربوط به زمانی است که بنده موضوع را بفهمم، اگر مقاله برای یک ژورنال علمی پژوهشی داخلی، یا کنفرانسهای داخلی و یا بین المللی ارسال شود چطور؟ آنها را تقریباً به سادگی نمی توان چک کرد.
پیشنهاد: دوستان عزیز راه انداز سایت، نامه ای تهیه و به وزارت علوم ارسال کنند، و از وزارت محترم تقاضا کنند، که سایتی را به راه اندازد که:
1) عنوان و چکیده کلیه مقالات چاپ شده در ژورنالهای داخلی، اعم از علمی- پژوهشی یا علمی- ترویجی در آن درج شود.
2) سایت مشابهی برای کنفرانسهای داخلی نیز تهیه شود.

با احترام
فرامرز آشنای قاسمی