اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۷ دی ۲۲, یکشنبه

International students in plagiarism probe

بیش از ۸۰ دانش‌جوی خارجی از یک دانشگاه سوئدی به اتهام کپی کردن بخش زیادی از تکالیف درسی‌اشان از اینترنت در معرض مجازات آکادمیک قرار گرفتند.



این کاری است که دانش‌جویان ما کاملاً آن‌را مباح میدانند، به‌خصوص اگر بخشی که کپی می‌کنند را ترجمه هم کرده‌ باشند. من خود در چند سال گذشته در درس‌های ارشدم دانش‌جویان را به انجام برخی پژوهش‌های کوتاه و مطالعه‌ی مقالات ترغیب می‌کردم و برای آن نمره‌ای را در نظر می‌گرفتم. مدتی بود که تناقض آشکاری بین نمرات برخی از دانش‌جویان و گزارش «پژوهش‌» آنان می‌دیدم و شاهد ارائه‌ی گزارش‌های بسیار خوبی از سوی دانش‌جویانی بودم که در آزمون‌های میان‌ترم و نهایی درس در معرض افتادن بودند. البته هیچ راهی برای اثبات آن‌چه را که مطمئن بودم نداشتم، ارائه‌ی شفاهی آنان در مدت ۱۵ دقیقه هم کمکی نمی‌کرد. به این خاطر از این ترم از دانش‌جویان خواسته‌ام که فقط یک مقاله‌ که من خود تعیین می‌کنم را خوب بخوانند و در ارائه‌ای فردی به من نشان دهند که آن‌ مقاله را فهمیده‌اند.

این تجربه‌ی شخصی شاید برخی از همکارانی که در دانشگاه‌های مختلف از دانش‌چویان درس ارشد خود می‌خواهند (و شاید مجبور می‌کنند) که مقاله تولید کنند (و بخش خوبی از نمره‌ی درس را به این کار تخصیص می‌دهند) را به فکر وادارد که برخی از آن‌جه در نهایت دریافت می‌کنند و شاید هم در جایی چاپ شود، به احتمال خوبی کپی/پیست یا ترجمه‌ی مقالات دیگر است، و شما معمولاً وقت و امکان بررسی این تخلفات علمی را ندارید. نگذارید برخی از دانش‌‌جویان با آبروی علمی شما هم بازی کنند.