اطلاعیه مهم

توجه: از این پس ما را در آدرس جدیدمان در بلاگ بیان دنبال کنید

استادان علیه تقلب :: pap.blog.ir

۱۳۸۷ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

دوره کوتاه راجع به اخلاق علمی برای دانشجویان

من قصد دارم ان شا الله یک ویدیوی کوتاه برای دانشجویان درست کنم
که در آن بایدها و نبایدهای اخلاقی (ethics) در محیط آکادمیک رو توضیح میده. این ویدیو رو میتونم
آنلاین در صفحه وب خودم بگذارم و بقیه همکارها میتونن دانشجویان رو بهش
ارجاع بدن. این میتونه مقدمه ای برای شروع دوره های آموزشی کوتاه - مثلا یک جلسه ای - توسط
اساتید برای دانشجوهای صفری باشه.
لطفا مواردی که فکر میکنید باید در این ویدیو بیاد رو به صورت
comment
اضافه کنید. اینها مطالبی است که من قصد دارم در ویدئو بیاورم:
  • اهمیت سالم بودن محیط علمی از هرگونه دروغ و تقلب
- جدا از اصول اولیه اخلاقی، تاثیر محسوس بر کیفیت تولید و تکثیر علم
  • تعریف تقلب (ارائه کاری غیر از کار خود)
- مثالهای تقلب در درسها
- مثالهایی از تقلب در پروژه، کمک گرفتن از دیگران در انجام تکلیف یا پروژه درسی: بایدها و نبایدها
- مثالهایی از تقلب در مقاله و تز (عدد سازی، کپی کردن متن یا شکل)
  • روشهای مناسب در استفاده از کار دیگران
- رفرنس دادن، نقل قولی که به طور واضح نشان دهد منبع متن یا شکل چیست
- مقدار قابل قبول ارائه کار دیگران در تز یا مقاله (مثلا اگر 40 درصد تز نقل قول از دیگران باشد، آیا قابل قبول است؟)
- همکاری با دیگر دانشجویان و قواعد درست بازی (ترتیب اسامی در مقاله، حداقل مقدار کاری که کسی باید انجام دهد که نامش به عنوان نویسنده در مقاله بیاید)
  • اخلاق داوری مقالات کنفرانسها و جورنالها
- اهمیت blind review و سالم بودن محیط کنفرانسها و جورنالها
- دور بودن از پارتی بازی و باند بازی
- رازداری در مورد ایده های دیگران قبل از اینکه چاپ شوند
- رعایت ادب و تواضع در گرفتن ایراد به کار دیگران. عدم حمله به شخص و ماندن در حیطه انتقاد سازنده و واضح از ایده ها
با تشکر پیشاپیش از کسانی که با نظرات خود به بهبود و تکمیل این لیست کمک میکنند. لطفا نظرات خود را حداکثر تا سه روز بعد از ظاهر شدن این پیغام به صورت comment زیر همین مطلب اضافه کنید.